MENU
Jesteś tutaj: Motoryzacja Czym jest przeciwskręt?

Czym jest przeciwskręt?

11:13, dnia 08 lipiec 2022r.
Kategoria:Motoryzacja
1036
0

Przeciwskręt to po prostu początek nowego skrętu na rowerze. Jaki jest sens generalizowania? To zjawisko nie ogranicza się do motocykli. Dotyczy ono również rowerów.

Można też usłyszeć określenia "impuls skrętu" i "wytrącenie z równowagi".

Trzeba by znać się trochę na fizyce, żeby wyjaśnić jak działa to zjawisko i jakie są jego przyczyny. Muszę też omówić budowę motocykla (kształt opony, widelec, przednie zawieszenie, czy łożysko rury czołowej). Ale wolę to uprościć i przedstawić bardziej obrazowo.

Do wyjaśnienia tego zjawiska wykorzystamy mały rower.

przykład

Jadąc z górki, przyspieszasz i w pewnym momencie chcesz szybko skręcić kierownicą w lewo. Co się dzieje? Po prostu przewracamy się na bok. W którą stronę chcesz? W prawo!!! Skręcisz kierownicą w lewo, ale i tak przewrócisz się na prawo. Dzieje się tak, ponieważ prawa fizyki i dynamiki działają w ten sposób.

Z przeciwskrętem jest tak samo.

Jeśli jedziemy prosto, nasz motocykl będzie w pozycji równowagi (niezależnie od prędkości - nie stabilnej, często powyżej 30 km/h lub niestabilnej poniżej). Aby skręcić, musimy wytrącić motocykl z tej równowagi.

Można to zrobić tylko poprzez obrót kierownicą.

Zapytajmy jeszcze raz, co się stało, gdy rowerzysta skręcił kierownicą w prawo? Rower przesunął się w prawo. A może by tak łagodniej skręcić kierownicą? Wprawdzie rower nadal będzie leciał na drugą stronę, ale nie spadnie tak łatwo.

Przeciwskręt wygląda następująco:

Jeśli delikatnie przekręcimy kierownicę w lewo, to rower przechyli się w prawo zgodnie z poprzednim przykładem. Obrót w prawo.

Podobnie jak wyżej, delikatnie przekręcamy kierownicę w prawo, a motocykl przechyli się na jedną stronę. W wyniku tego nastąpi skręt w lewo.

Pamiętaj!!!

Motocykl będzie skręcał w przechyloną stronę.

Wykonujemy tylko niewielki ruch na krótką chwilę. Dzięki temu nie przewracamy się, a jedynie przechylamy motocykl na prawą stronę, zawsze w jednej linii ze skrętem.

O tym możemy pamiętać na trzy sposoby:

  1. Jeśli chcę skręcić w lewo, muszę przekręcić kierownicę w lewo.

W tym miejscu nasz mózg często nas oszukuje. Odmawia zapamiętania lub zastosowania tych rzeczy.

  1. Jeśli chcę skręcić w lewo, muszę popchnąć prawą klamkę do przodu.

Efekt jest dokładnie taki sam: skręcić kierownicą w prawo, ale nasz mózg nas oszukuje i później jest łatwiej (skręcić w prawo, a ja muszę coś zrobić używając prawej klamki).

  1. Jeśli chcę skręcić w lewo, muszę oprzeć się na prawej klamce.

Efekt znów jest podobny, bo ręka jest pod skosem na klamce. Gdy oprzemy się na niej jak wyżej, obraca się ona w lewo.



Zapraszamy do Naszej szkoły jazdy, pomożemy Ci w doszkoleniu.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierwszy!

Napisz komentarz

Imię:*
Email:*
Komentarz:*